airpop er det nye navn for EPS

airpop er det nye navn for EPS

Ekspanderet polystyren – eller bare EPS – har haft mange navne i Danmark og resten af Europa. Fremover hedder det fjerlette emballage- og isoleringsmateriale ’airpop – engineered air’

Plastindustrien bringer historien og her hedder det at EPS-skumplast nok først og fremmest kendt fra stødsikre og velisolerende emballager til eksempelvis fødevarer, tv-apparater, computere og andre følsomme produkter, men også som et meget effektivt isoleringsmateriale, der i dag benyttes i store dele af byggeriet.

Samtidig har der her i landet været anvendt flere betegnelser eller handelsnavne for EPS-materialet – for eksempel skumplast, celleplast, flamingo, styropor, sunpor og jackopor.

I udlandet har der været mange flere. Det er denne mangfoldighed af navne, som EPS industrien i Danmark nu vil bidrage til at gøre lidt enklere ved at indføre fællesbetegnelsen airpop.

Intelligent udnyttelse af luft

– Vi bakker op om det nye navn airpop, fordi det direkte leder tanken hen på det, det i virkeligheden handler om – nemlig intelligent, smart og unik udnyttelse af plast og luft i et og samme materiale, siger Henrik Vasylyeva, formand for EPS-Sektionen i Plastindustrien.

Han medgiver, at de hidtidige betegnelser for EPS måske har været lidt forvirrende for dem, der ikke er tæt på plastbranchen, og han ser det nye navn som en god anledning til at sætte ekstra fokus på ekspanderet polystyren, hvor der bruges et minimum af plastråvarer til at fremstille et helt suverænt emballage- og isoleringsmateriale.

– Det er måske de færreste, der er klar over, at ekspanderet polystyren i alt overvejende grad er lavet af luft. Faktisk 98% luft for at være helt præcis. Og kun den sidste lille brøkdel er fremstillet af syntetisk materiale, forklarer Henrik Vasylyeva.

De sidste 2% i airpop-materialet er råvaren polystyrenperler, som under påvirkning af vanddamp ekspanderer helt op til 50 gange sin egen volumen.

Indfases sammen med egne brands

De danske EPS-virksomheder vil fremover benytte airpop og de 98% luft i markedsføringen.

– Vi lancerer airpop i markedsføringen sideordnet med vore egne etablerede brands, og vi forventer, at airpop over tid vil vinde genklang hos både vore kunder og forbrugerne, siger Henrik Vasylyeva. Han henviser i øvrigt til EPS-Sektionens hjemmeside på www.eps-airpop.dk, der fortæller mere om airpop og materialets egenskaber og anvendelsesmuligheder.

-hawin

Om airpop

– airpop beskytter alt, der har behov for beskyttelse: barnehoveder, tv-apparater, friske fødevarer og tusindvis af andre produkter.
– airpop betyder bæredygtigt og økonomisk byggeri med effektiv isolering , lave materialeomkostninger, lav vægt, færre CO2-emissioner og lave varmeudgifter.

2/9 2016
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage