Advent International køber Færch Plast

Advent International køber Færch Plast

Kapitalfonden, Advent International, har indgået aftale med kapitalfonden EQT VI om at købe den danske emballagekoncern Færch Plast A/S

Kapitalfonden, Advent International, har indgået aftale med kapitalfonden EQT VI om at købe den danske emballagekoncern Færch Plast A/S. De økonomiske vilkår for handelen er ikke offentliggjort

Færch Plast er en dansk virksomhed, der er førende inden for thermoform plastbakker til fødevareindustrien. Virksomheden har mere end 40 års erfaring i at udvikle, designe og fremstille innovative fødevareindpakninger af høj kvalitet til markederne for færdigretter, 'food-to-go' og fersk kød. Forretningsmodellen kombinerer førsteklasses kvalitet og service med et omkostningsniveau, der er førende på europæisk plan, og et bredt sortiment af innovative emballageløsninger.

Advent tilfører betydelige operationelle ressourcer, kapital og sektorkompetence, der vil bidrage til at accelerere Færch Plasts vækst og fremme virksomhedens strategi om at styrke sin position internationalt - både organisk og gennem supplerende opkøb.

Et fragmenteret emballagemarked giver mulighed for at skabe yderligere konsolidering, og Advent vil bygge videre på Færch Plasts veletablerede platform for innovation for dermed at styrke virksomhedens position som europæisk markedsleder.

Et særligt fokusområde vil være ekspansion på markederne i Frankrig, Spanien og Tyskland og at understøtte detailhandelen, der ser muligheder i at differentiere sig på nye og innovative emballageløsninger.

Opkøbet er Advents seneste investering i emballagesektoren, efter at kapitalfonden for nyligt erhvervede Fort Dearborn,  leverandør af løsninger til virksomheder, der fremstiller færdigpakkede fødevarer af høj kvalitet til det amerikanske marked.

Ranjan Sen, administrerende direktør og partner hos Advent International, udtaler:

- Emballage til fødevarer, der er beregnet til at have en høj omsætningshastighed, er et attraktivt segment i markedet  med et stærkt potentiale på sigt. I takt med at convenience-løsninger, der gør hverdagslivet nemmere,  vinder frem på stadig flere områder, stiger  også efterspørgslen på  færdigretter og 'food-to-go’. Færch Plast står stærkt til at udnytte disse trends og fortsætte med at levere til kunder over hele Europa.

Benjamin Buerstedde, direktør i Advent International, tilføjer:

- Færch Plasts fremragende renommé, dedikerede ledelse og stærke driftsorganisation gør virksomheden til en spændende investeringsmulighed. Vi glæder os til at arbejde med ledelsen om at skabe endnu mere vækst.

Lars Gade Hansen, administrerende direktør hos Færch Plast, tilføjer:

- Vi er meget glade for at have Advent som vores nye partner. Advents operationelle og strategiske ressourcer samt deres omfattende netværk vil gøre det muligt for Færch Plast at fortsætte vores lange tradition for innovation og vil ikke mindst hjælpe vores virksomhed med at vokse internationalt.”

Købet af Færch Plast er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse. De økonomiske vilkår for handelen er ikke offentliggjort.

-hawin

7/6 2017
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage