52 millioner flasker til genanvendelse i 2020

52 millioner flasker til genanvendelse i 2020

Fra nu af kan de juice- og saftflasker, der før endte i skraldespanden, afleveres i en flaskeautomat, så de kan blive genanvendt. Alene saftleverandøren Orkla vil bidrage til miljøet med knap 10 millioner flasker

Kalenderen siger november, sidste efterårsmåned i år og den måned, hvor reglen om, at alle juice- og saftprodukter skal pantmærkes, træder i kraft. I sommer vedtog regeringen, som et led i kampen mod plastforureningen, udvidelse af pant- og retursystemet, som træder i kraft nu
- Som Danmarks største saftudbyder hilser Orkla udvidelsen af pantsystemet velkommen. Inkluderingen af nye emballagetyper i pantsystemet er et godt eksempel på, hvordan både producenter og forbrugere kan hjælpe hinanden med at sikre, at mere plastik bliver genanvendt fremover, fortæller Carsten Hänel, CEO i Orkla Foods Danmark.

Fra Fun til Ribena
Dansk Retursystem anskuer, at udvidelsen af pantsystemet vil resultere i, at der i 2020 vil blive sendt ca. 52 millioner flere plast- og glasflasker til genanvendelse i Danmark. Omkring 10 millioner af disse flasker hører til Orkla som Danmarks største saftudbyder. Det betyder, at flasker fra FUN LIGHT, Grønne Gaarden, Den Gamle Fabrik, Scoop, Blomberg, Naked, Tropicana og Ribena vil kunne genanvendes til nye flasker eller andre fødevareemballager. Orkla bruger allerede genanvendt plastik i en del af emballagerne, så fremover har en brugt Fun Light-flaske altså potentialet til igen at ende som emballage til et Orkla-produkt – måske denne gang som en Ribena flaske.

Tjek flaskerne for pantmærket
Allerede fra den 1. juli kunne forbrugerne så småt se juice- og saftflasker med pantmærker i butikkerne. Men fra den 1. november skal alle juice- og saftprodukter produceres med pantmærke på. Dog må alle varer, leveret inden 1. november, stå på hylden til de løber på dato. Derfor kan man stadig finde juice- og saftprodukter uden pant på hylderne, da der skal sælges ud af lagerne for at undgå madspild. Som forbruger skal man derfor huske at tjekke sine flasker, så dem med pantmærker afleveres i flaskeautomaten og dem uden på genbrugsstationen.

-lipe

12/11 2019
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert