3-Stjernet emballagenyhed med mindre plast

3-Stjernet emballagenyhed med mindre plast

Atria Danmark har netop lanceret en ny plastreduceret emballage til koncernens klassiske gule bordpakserie. Det vil spare miljøet for ca. 100 tons plast årligt

Salami, røget medister, kyllingepålæg…
De kendte pålægsvarianter har 30 år på bagen, og den den gule emballage er efterhånden også en klassiker. Nu får bordpakken imidlertid en opgradering.

Pålægsfabrikanten Atria Danmark, der står bag blandt andet 3-Stjernet, lancerer nemlig en ny emballage, der består af 25 pct. mindre plast.
- Vi har glædet os til at få den nye emballage ud i butikkerne. Det er et vigtigt skridt for os på vores rejse mod en mere ansvarlig fødevareproduktion, siger adm. direktør Svend Schou Borch og fortæller, at den nye emballage giver en samlet årlig plastreduktion på ca. 100 tons.

Genluk og genanvendt plast
På den nye pakke skifter Atria Danmark det gamle låg ud med en mere fleksibel folie med genlukfunktion
- Vi har gennem de sidste par år øget vores fokus på hvordan vi kan reducere vores forbrug af plastik. Med de mange produkter, vi hver uge producerer, kan selv en mindre reduktion gøre en stor forskel i vores plastforbrug, og dermed også vores CO2 aftryk, forklarer indkøbschef Frank Jensen.
Ud over at den nye emballage består af mindre plast, så er lige knap 50 pct. af emballagen af genanvendt plast, hvilket også hjælper på det samlede CO2 aftryk.

20 millioner pakker pålæg
De gule pålægspakker er en favorit i de fleste børnefamilier. Hvert år bliver der langet mere end 20 millioner eksemplarer over disken.
- I Danmark ligger langt det meste af vores plastforbrug på emballager fra 3-Stjernet. Den nye emballage har derfor stor betydning for vores klimaaftryk. Allerede nu arbejder vi på at videreudvikle emballagen, så den bliver mere miljøvenlig – og på sigt skal en større procentdel være af genanvendt materiale, forklarer Frank Jensen.

Om Atria
Atria Danmark er en førende fødevarevirksomhed i Danmark, som producerer forarbejdede kødprodukter, som pålæg, pepperoni toppings, pølser og bacon med produktionsfaciliteter i Horsens og Farre ved Give.

Produkt-porteføljen sælges primært under varemærkerne 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter til den danske retail og Foodservice samt til udvalgte eksportmarkeder.
Den danske forretningsenhed er med sine ca. 160 medarbejdere en del af Atria Plc, som med en omsætning på ca. 10 ia. DKK er en af de største fødevareproducenter i Norden.

-lipe

14/2 2020
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner