121 Lidl-butikker tager kampen op mod madspild

121 Lidl-butikker tager kampen op mod madspild

Madspildsvirksomheden Too Good To Go har fået sin hidtil største, danske aftalepartner. Discountkæden bliver fra den 18. november den første landsdækkende, hvor kunder kan købe poser med overskudsmad til en reduceret pris i samtlige butikker i Danmark

Målsætningen er klar. 150.000 solgte 'lykkeposer' om året forventer Too Good To Go, at det nye, omfattende samarbejde med samtlige 121 Lidl-butikker kaster af sig -foruden et øget fokus på at reducere madspild. Samarbejdet, der er det første af sin slags med en discountkæde i Danmark, kommer i forlængelse af en testperiode, hvor mere end 15.000 lykkeposer med overskudsmad er blevet solgt i 21 udvalgte Lidl-butikker fordelt over hele landet siden foråret 2019.

- Med Lidl-samarbejdet skyder vi en helt ny model i gang, hvor man kan afhente forskellige typer lykkeposer på forskellige tidspunkter i løbet af dagen. Vi lægger ud med frugt og grønt, og senere kommer der poser med kolonialvarer og poser med kød og kølevarer til. Vi forventer, at vi med det nye set-up vil kunne redde 150.000 Lidl-lykkeposer om året, hvilket vil gøre Lidl til en af vores største partnere i kampen mod madspild, siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.

Mad skal spises, ikke smides ud
Også hos Lidl håber man, at det nye samarbejde vil være med til at nedbringe det årlige madspild i Danmark.

- I Lidl mener vi, at mad skal spises, ikke smides ud. I testperioden har lykkeposerne været udsolgt stort set hver eneste dag, og selvom initiativet kræver lidt ekstra arbejde i butikkerne, så er det blevet taget rigtig godt imod af både butikschefer og medarbejdere, der kan se, at de gør en forskel i kampen mod madspild. Jeg er derfor stolt over, at vi nu på nationalt plan kan begrænse vores madspild med Too Good To Go-samarbejdet, siger salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson.

Øget fokus på madspild
Butikscheferne vil med det nye initiativ kunne reducere madspildet i butikken og samtidig tilbyde kunderne et godt produkt. Udvidelsen af samarbejdet træder i kraft d. 18. november, og initiativet vil omfatte samtlige af Lidls butikker i Danmark.

Det betyder, at kunderne vil kunne købe såkaldte 'lykkeposer' for 29 kroner med overskudsmad, der enten har beskadiget emballagen, nærmer sig udløbsdatoen eller har skønhedsfejl, til en værdi af cirka 90 kroner. Landechef for Too Good To Go, Heidi Boye, udtaler :

- Vi er utrolig glade for det udvidede samarbejde, som vi nu skal i gang med. Der er ingen tvivl om, at det kræver et stærkt samarbejde med de store detailkæder som Lidl, hvis vi for alvor skal komme madspildet til livs. Størstedelen af madspildet på det danske marked sker hos forbrugerne og i detailleddet, så det er også dér, vi kan gøre den største forskel ved at sætte ind. Det kræver en fælles indsats, som vi glæder os til at tage hul på.

En indsats, som også salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson, er enig i:

- Too Good To Go's arbejde har været vigtig for den mentalitetsændring, der er sket i danskernes forhold til madspild. I Lidl har vi de senere år arbejdet med at reducere madspild i alle led i vores forretning, og jeg er glad for, at vi nu kan udvide det arbejde med det mest omfattende initiativ til dato - til gavn for vores kunder, miljøet og os.

Det nye samarbejde betyder, at Lidls medarbejdere hver dag vil sætte et antal lykkeposer med frugt og grønt til salg i Too Good To Go's app. Her køber brugere en lykkepose, som de afhenter i deres lokale Lidl-butik.

CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen tilføjer:
- I Lidl tror vi på, at vi bliver endnu stærkere sammen. Derfor har vi rigtig mange gode samarbejdspartnere, som er med til at gøre en forskel, og med Too Good To Go tilføjer vi endnu en. Partnerskabet er blandt de mest omfattende samarbejder, vi har indgået i Danmark, og vi er overbeviste om, at det vil være med til aktivt at reducere vores madspild.

Når det landsdækkende samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go træder i kraft fra d. 18. november, vil initiativet være klar i alle Lidls butikker i Danmark. Som led i arbejdet mod Lidls overordnede målsætning om at reducere sit madspild samarbejder Lidl også med Blå Kors Danmark.

-lipe

 

11/11 2019
  • Rekord for genanvendelse for stålemballage

    Rekord for genanvendelse for stålemballage

    emballage ›Steel for Packaging Europe har bekræftet den højeste EU-genanvendelsesprocent for stålemballage nogensinde, hvilket bringer stålemballagesektoren endnu tættere på at lukke materialekredsløbet helt
  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    emballage ›Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr
  • Produkt nr. 100 er på hylderne

    Produkt nr. 100 er på hylderne

    emballage ›Coop har udvidet sortimentet af produkter fra Thise Mejeri. Skyr med citron 160 g med müsli er Thise-produkt nummer 100 i Coops butikker. Det bliver solgt under Thises mærke med Thises emballage
  • Nyt affaldsanlæg skal skubbe til den grønne omstilling

    Nyt affaldsanlæg skal skubbe til den grønne omstilling

    emballage ›Gemidan åbner nyt anlæg med strategisk placering i Midtjylland. Lokationen skal reducere CO2-udledning og styrke den grønne omstilling, og affaldseksperterne vil sætte nyt liv under debatten om affaldshåndtering
  • VDMA præsenterer: ''The Power of Plastics Forum''

    VDMA præsenterer: ''The Power of Plastics Forum''

    emballage ›Der er plastik på plakaten, når sammenslutningen af maskin- og udstyrsproducenter i Tyskland og Europa, VDMA, på sit eget udendørs område atter præsenterer et omfattende program på K-messen i Düsseldorf
  • Fiberbaseret belægning erstatter plast i varmeforsegling af emballager

    Fiberbaseret belægning erstatter plast i varmeforsegling af emballager

    emballage ›Virksomheden Ecohelix AB har udviklet det prisbelønnede Woodmer Seal af vedvarende træbiomasse som et et grønnere alternativ til traditionelle plastbelægninger som f.eks. polyethylen (PE) med emissionsreduktioner på op til 90 procent
  • Borealis tredobler kapaciteten til genanvendelige skumløsninger

    Borealis tredobler kapaciteten til genanvendelige skumløsninger

    emballage ›Den europæiske virksomhed investerer over 750 millioner d.kr. i tysk fabrik til en ny linje til produktion af polypropylen med høj smeltestyrke. Materialet bruges bl.a. til genanvendelige kopper og fødevareemballager
  • Smart Retur vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    Smart Retur vil skabe fælles nordisk retursystem for plastpaller

    emballage ›Emballagevirksomheden styrker sin position i Danmark og tager næste skridt med lancering i Finland. Udvidelsen skal fuldende den nordiske tilstedeværelse og bane vejen et samarbejde, der skal sikre effektiv og bæredygtig pallelogistik på tværs af landegrænserne