121 Lidl-butikker tager kampen op mod madspild

121 Lidl-butikker tager kampen op mod madspild

Madspildsvirksomheden Too Good To Go har fået sin hidtil største, danske aftalepartner. Discountkæden bliver fra den 18. november den første landsdækkende, hvor kunder kan købe poser med overskudsmad til en reduceret pris i samtlige butikker i Danmark

Målsætningen er klar. 150.000 solgte 'lykkeposer' om året forventer Too Good To Go, at det nye, omfattende samarbejde med samtlige 121 Lidl-butikker kaster af sig -foruden et øget fokus på at reducere madspild. Samarbejdet, der er det første af sin slags med en discountkæde i Danmark, kommer i forlængelse af en testperiode, hvor mere end 15.000 lykkeposer med overskudsmad er blevet solgt i 21 udvalgte Lidl-butikker fordelt over hele landet siden foråret 2019.

- Med Lidl-samarbejdet skyder vi en helt ny model i gang, hvor man kan afhente forskellige typer lykkeposer på forskellige tidspunkter i løbet af dagen. Vi lægger ud med frugt og grønt, og senere kommer der poser med kolonialvarer og poser med kød og kølevarer til. Vi forventer, at vi med det nye set-up vil kunne redde 150.000 Lidl-lykkeposer om året, hvilket vil gøre Lidl til en af vores største partnere i kampen mod madspild, siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.

Mad skal spises, ikke smides ud
Også hos Lidl håber man, at det nye samarbejde vil være med til at nedbringe det årlige madspild i Danmark.

- I Lidl mener vi, at mad skal spises, ikke smides ud. I testperioden har lykkeposerne været udsolgt stort set hver eneste dag, og selvom initiativet kræver lidt ekstra arbejde i butikkerne, så er det blevet taget rigtig godt imod af både butikschefer og medarbejdere, der kan se, at de gør en forskel i kampen mod madspild. Jeg er derfor stolt over, at vi nu på nationalt plan kan begrænse vores madspild med Too Good To Go-samarbejdet, siger salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson.

Øget fokus på madspild
Butikscheferne vil med det nye initiativ kunne reducere madspildet i butikken og samtidig tilbyde kunderne et godt produkt. Udvidelsen af samarbejdet træder i kraft d. 18. november, og initiativet vil omfatte samtlige af Lidls butikker i Danmark.

Det betyder, at kunderne vil kunne købe såkaldte 'lykkeposer' for 29 kroner med overskudsmad, der enten har beskadiget emballagen, nærmer sig udløbsdatoen eller har skønhedsfejl, til en værdi af cirka 90 kroner. Landechef for Too Good To Go, Heidi Boye, udtaler :

- Vi er utrolig glade for det udvidede samarbejde, som vi nu skal i gang med. Der er ingen tvivl om, at det kræver et stærkt samarbejde med de store detailkæder som Lidl, hvis vi for alvor skal komme madspildet til livs. Størstedelen af madspildet på det danske marked sker hos forbrugerne og i detailleddet, så det er også dér, vi kan gøre den største forskel ved at sætte ind. Det kræver en fælles indsats, som vi glæder os til at tage hul på.

En indsats, som også salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson, er enig i:

- Too Good To Go's arbejde har været vigtig for den mentalitetsændring, der er sket i danskernes forhold til madspild. I Lidl har vi de senere år arbejdet med at reducere madspild i alle led i vores forretning, og jeg er glad for, at vi nu kan udvide det arbejde med det mest omfattende initiativ til dato - til gavn for vores kunder, miljøet og os.

Det nye samarbejde betyder, at Lidls medarbejdere hver dag vil sætte et antal lykkeposer med frugt og grønt til salg i Too Good To Go's app. Her køber brugere en lykkepose, som de afhenter i deres lokale Lidl-butik.

CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen tilføjer:
- I Lidl tror vi på, at vi bliver endnu stærkere sammen. Derfor har vi rigtig mange gode samarbejdspartnere, som er med til at gøre en forskel, og med Too Good To Go tilføjer vi endnu en. Partnerskabet er blandt de mest omfattende samarbejder, vi har indgået i Danmark, og vi er overbeviste om, at det vil være med til aktivt at reducere vores madspild.

Når det landsdækkende samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go træder i kraft fra d. 18. november, vil initiativet være klar i alle Lidls butikker i Danmark. Som led i arbejdet mod Lidls overordnede målsætning om at reducere sit madspild samarbejder Lidl også med Blå Kors Danmark.

-lipe

 

11/11 2019
  • Gin på kande og musikalsk whisky

    Gin på kande og musikalsk whisky

    emballage ›Den engelske emballageproducent Hunter Luxery har specialiseret sig i at skabe kunstneriske designs, der samtidig udvider grænserne for teknikken, til nogle af verdens mest kendte mærkevarer. Her er et par eksempler fra spiritusbranchen:
  • Villum Fonden støtter forskning i genanvendelse af plast

    Villum Fonden støtter forskning i genanvendelse af plast

    emballage ›Kemiker og professor i organisak kemi på Aarhus Universitet, Troels Skrydstrup, er en af 11 topforskere, som modtager 30 millioner kroner fra fonden. De skal bruges på et projekt om Kemisk genanvendelse af svært nedbrydelige plasttyper
  • Dansk Træemballage køber Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage køber Karl Hedin Emballage

    emballage ›Ejerne af svenske Karl Hedin Emballage og Dansk Træemballage, DTE har underskrevet en aftale om, at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin Emballage og dets datterselskaber. Overtagelsen vil finde sted den 9. maj 2025
  • Innovative etiketteringsløsninger til fødevareindustrien

    Innovative etiketteringsløsninger til fødevareindustrien

    emballage ›IFFA er en vigtig messe for fødevareforarbejdningsindustrien. I år år er der fokus på mindre miljøbelastende praksisser, på innovation og digitalisering. Messe Frankfurt afholder messen i starten af maj måned. Blandt udstillerne er danske HM Systems
  • Høje standarder i ny aftaler om genanvendelse af glas og metal

    Høje standarder i ny aftaler om genanvendelse af glas og metal

    emballage ›Danmarks største kollektiv ordning, VANA, har netop udvalgt og indgået aftaler med de sorterings- og genanvendelsesanlæg, som fremover skal behandle danskernes glas- og metalemballage. Aftalerne stiller ambitiøse krav, og forventningen er, at de kan understøtte et bredt investerings- og kvalitetsløft til hele branchen
  • Ultralyd forbedrer tørringsprocesser i emballagefremstillingen

    Ultralyd forbedrer tørringsprocesser i emballagefremstillingen

    emballage ›Teknologisk Institut har udviklet en ny teknologi, der sikrer en hurtigere, mere energieffektiv og mindre miljøbelastende tørring af emballagebeholdere. Teknologien, som er under patentering, kan bruges til både flasker, dåser, krukker og rør
  • Millioner af mus får ny emballage

    Millioner af mus får ny emballage

    emballage ›Elektronikvirksomheden Logitec dropper med egne ord engangsplast een pakke ad gangen. Ved udgangen af i år vil virksomhedens computermus udelukkende blive pakket i papirmateriale og dermed spare 660 tons plastik
  • Papirposer designet til kemiske pulvere

    Papirposer designet til kemiske pulvere

    emballage ›Emballagevirksomheden Mondi har sammen med kemivirksomheden Evonik udviklet en genanvendelig letvægtspose til pyrogen silica, der bruges som tilsætningsstof i forskellige industri- og forbrugerprodukter