10 millioner lykkeposer med overskudsvarer er nu reddet i Danmark

10 millioner lykkeposer med overskudsvarer er nu reddet i Danmark

Madspildsaktøren Too Good To Go kan nu fejre, at de i samarbejde med deres danske brugere og partnere har reddet 10 millioner lykkeposer med overskudsvarer, der ellers ville være blevet smidt ud. Det svarer til, at alle danskere i gennemsnit har reddet 1,7 lykkepose

I Danmark ender 814.000 tons spiselige fødevarer hvert år i skraldespande og containere, hvilket løber op i et værditab på 8,4 milliarder kroner - ifølge en ny undersøgelse foretaget af COWI for tænketanken ONE\THIRD. Derudover er madspild en af verdens største miljøudfordringer, da madspild kan holdes ansvarlig for 10% af den globale CO2e-udledning.

Netop af den grund blev Too Good To Go sat i verden tilbage i 2016. Og nu kan madspildsaktøren fejre, at de i samarbejde med deres brugere og partnere i Danmark har reddet 10 millioner lykkeposer med overskudsvarer fra skraldespanden. Det svarer til 25.000 tons sparet CO2e - eller 109.000 flyrejser fra København til London.

9.000 lykkeposer reddes hver dag
I øjeblikket bliver der hver dag reddet omkring 9.000 lykkeposer på tværs af det danske land. Det er en imponerende indsats, mener Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go i Danmark:

-Vores madspildsrejse startede i Danmark i 2016, og vi er meget taknemmelige for, at så mange har valgt at bakke op om missionen siden da. Madspild er et enormt økonomisk, socialt og miljømæssigt problem, som vi kun kan komme til livs, hvis vi alle gør en indsats. Derfor er det både imponerende og eksemplarisk, at vi i et så lille land som Danmark på så kort tid har reddet 10 millioner måltider. Det er et tydeligt bevis på, at vi kan skabe store fremskridt i fællesskab.

Den nye milepæl er nået takket være de 2,4 millioner danskere, der har downloadet app'en, og de 5.000 partnere, der har bidraget til at reducere madspild via Too Good To Go. Heriblandt er alt fra lokale bagerier og restauranter til kantiner og producenter og landsdækkende kæder som LIDL, Netto, Aldi, Fakta, føtex, SPAR, Lagkagehuset, Espresso House, 7-Eleven, Q8 og Circle K.

Ifølge tal fra Too Good To Go er det Hovedstaden, der går forrest i kampen mod madspild med 3,7 millioner reddede lykkeposer. Dernæst kommer region Syddanmark, hvor der er reddet 2,2 millioner lykkeposer fra skraldespanden, og på tredjepladsen er region Midtjylland med 2 millioner reddede lykkeposer.

På verdensplan har Too Good To Go 52 millioner brugere og 140.000 partnere, der sammen har reddet mere end 117 millioner lykkeposer med overskudsvarer.

-lipe

7/3 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende