10 millioner lykkeposer med overskudsvarer er nu reddet i Danmark

10 millioner lykkeposer med overskudsvarer er nu reddet i Danmark

Madspildsaktøren Too Good To Go kan nu fejre, at de i samarbejde med deres danske brugere og partnere har reddet 10 millioner lykkeposer med overskudsvarer, der ellers ville være blevet smidt ud. Det svarer til, at alle danskere i gennemsnit har reddet 1,7 lykkepose

I Danmark ender 814.000 tons spiselige fødevarer hvert år i skraldespande og containere, hvilket løber op i et værditab på 8,4 milliarder kroner - ifølge en ny undersøgelse foretaget af COWI for tænketanken ONE\THIRD. Derudover er madspild en af verdens største miljøudfordringer, da madspild kan holdes ansvarlig for 10% af den globale CO2e-udledning.

Netop af den grund blev Too Good To Go sat i verden tilbage i 2016. Og nu kan madspildsaktøren fejre, at de i samarbejde med deres brugere og partnere i Danmark har reddet 10 millioner lykkeposer med overskudsvarer fra skraldespanden. Det svarer til 25.000 tons sparet CO2e - eller 109.000 flyrejser fra København til London.

9.000 lykkeposer reddes hver dag
I øjeblikket bliver der hver dag reddet omkring 9.000 lykkeposer på tværs af det danske land. Det er en imponerende indsats, mener Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go i Danmark:

-Vores madspildsrejse startede i Danmark i 2016, og vi er meget taknemmelige for, at så mange har valgt at bakke op om missionen siden da. Madspild er et enormt økonomisk, socialt og miljømæssigt problem, som vi kun kan komme til livs, hvis vi alle gør en indsats. Derfor er det både imponerende og eksemplarisk, at vi i et så lille land som Danmark på så kort tid har reddet 10 millioner måltider. Det er et tydeligt bevis på, at vi kan skabe store fremskridt i fællesskab.

Den nye milepæl er nået takket være de 2,4 millioner danskere, der har downloadet app'en, og de 5.000 partnere, der har bidraget til at reducere madspild via Too Good To Go. Heriblandt er alt fra lokale bagerier og restauranter til kantiner og producenter og landsdækkende kæder som LIDL, Netto, Aldi, Fakta, føtex, SPAR, Lagkagehuset, Espresso House, 7-Eleven, Q8 og Circle K.

Ifølge tal fra Too Good To Go er det Hovedstaden, der går forrest i kampen mod madspild med 3,7 millioner reddede lykkeposer. Dernæst kommer region Syddanmark, hvor der er reddet 2,2 millioner lykkeposer fra skraldespanden, og på tredjepladsen er region Midtjylland med 2 millioner reddede lykkeposer.

På verdensplan har Too Good To Go 52 millioner brugere og 140.000 partnere, der sammen har reddet mere end 117 millioner lykkeposer med overskudsvarer.

-lipe

7/3 2022
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske
  • Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    Heidelberg overtager emballageteknologi fra Polar Mohr

    emballage ›De mangeårige samarbejdspartnere har indgået aftale om, at Heidelberger Druckmaschinen AG køber varemærkerettighederne og teknologien på emballageområdet af Polar Group. Overtagelsen giver Heidelberg yderligere adgang til vækstmarkederne i Asien, Sydamerika og Mellemøsten