Dyr fragt truer dansk nethandel
FDIH opfordrer logistikvirksomhederne til at prioritere nethandlen og politikerne til at skrotte de urimelige internationale postaftaler
Flere forbrugere dropper deres planlagte køb på nettet, fordi fragtomkostningerne bliver for høje.
Hver femte gang en kunde afbryder et køb på nettet, har fragtomkostninger ansvaret, konkluderer en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.
Til sammenligning svarer kun otte procent, at de afbrød et netkøb, fordi fandt varen billigere et andet sted.
Hos netbutikken Kaffekapslen.dk oplever man fragt-afbrydelserne på egen forretning:
- For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostninger alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder har vi fordobletvores konverteringsrate.
Det siger alt, forklarer indehaver Morten Ravn.
I FDIH ser adm. direktør Niels Ralund med bekymring på analysens resultat:
- Det er meget trist læsning, som viser, at fragtomkostningerne er en reel
trussel mod danske netbutikker, siger han, og opfordrer de danske logistikvirksomheder til at fokusere yderligere på nethandlen:
- Vi så gerne, at de store logistikvirksomheder i højere grad anerkender, atderes vækst er bundet op på den stigende nethandel. Hvis de kan sænke priserne, vil flere handle på nettet, og dermed vil logistikvirksomhederne også få flere kunder i butikken.
Rabat til kineserne
Ifølge Niels Ralund er udfordringen ikke kun dansk, men skyldes også de internationale postaftaler, som sikrer, at der kan sendes breve og pakker mellem landene. Fattige lande har fået rabat på forsendelser til de dyrere lande, men Kina, som er verdens største e-handelsmarked, får - med mange år med status som u-land - fortsat rabat på betalingen i modtagerlandet, hvor det lokale postvæsen bringer pakken eller brevet det sidste stykke vej.
- Det er helt skørt, at det danske postvæsen skal have penge op af lommen for at fragte en pakke fra Kina til den danske modtager. Prisen ligger under det, som en dansk netbutik skal betale for den samme befordring bare i Danmark. Det presser Post Danmark, som forsøger at hente nogle af pengene ind med høje fragtpriser. Det er en ond cirkel, understreger Niels Ralund.
Kaffekaplsen.dk er tilstede på fem udenlandske markeder, men ifølge Morten Ravn er det en daglig kamp at lave profit på grund af de høje danske fragtpriser:
- I Tyskland kæmper vi imod konkurrenter, der betaler halvt så høje fragtpriser, som vi gør i Danmark. I andre lande er det endnu billigere. Samtidig bliver vi presset på det hjemlige marked, fordi danske forbrugere kan købe produktet i udlandet og få det leveret billigere, end hvis de købte det i Danmark, siger han.
Manglende politisk forståelse
Mens danske netbutikker som Kaffekapslen.dk skal spænde livremmen yderligere ind, så gnider de udenlandske konkurrenter sig i hænderne, fordi fragtpriserne er med til at skubbe danske forbrugere i armene på dem. Derfor er fragtpriserne også emne, som de danske politikere må forholde sig til, hvis vi skal have balance i dansk nethandel, mener Niels Ralund, og tilføjer:
- Desværre viste forårets Postforlig, at politikerne mangler en forståelse for
netbutikkernes udfordringer, og at e-handel og detailhandel er smeltet sammen. Det betydet, at hvis man fra politisk hold skader e-handlerne, så skader man
altså også dansk detailhandel og dermed dansk økonomi.